چرا از گوگل استفاده می کنید؟

چرا از گوگل استفاده میکنید؟, جهت گیری های پشت نتایج جستجوی شما

جهت گیری های پشت نتایج جستجوی شما

امروزه اکثریت گوگل را می شناسند و کمتر شخصی هست که نشناخته یا استفاده نکرده باشد. گوگل یک شرکت امریکایی و موتور جستجویی در بستر اینترنت است که خدماتی چون: جستجوی اینترنتی، نقشه برخط، ایمیل، شبکه های اجتماعی، Google Toolbar، Google Earth، Webmaster Tools(ابزار مدیر سایت)، analytics (تحلیلگر سایت)، Google Docs و  ... ارائه میدهد. خدمات وبمستری و آنالیتیکس را برای متخصصان سئو از کاربردیترین خدمات می باشد. 

با وجود خدمات بسیار موتور جستجو گوگل، سوالی مطرح میگردد: چرا از گوگل استفاده میکنید؟ و چرا گوگل موتور جستجو انتخابی شماست؟ سه جواب مشابه وهمیشگی افراد:

1-    چون به خوبی جواب میدهد.

2-    چون موتور جستجو دیگری را نمیشناسم!

3-    بهترین نتایج بی طرافانه را میدهد.

مورد 1 جواب خوب و اکثریتی هست، اما برای مورد 2 همواره میگویم که "موتورهای جستجو" را در گوگل جستجو کنید.
Andreas Ekström به عنوان متخصص در علوم انسانی دیجتالی در باره مورد 3 میگوید: درواقع نتیجه مطمئن و بی طرفانه گوگل را بیان میکند و این جواب در من وحشت مورمورانه می اندازد! چرا که نشان میدهم غیر ممکنه.

اصول اولیه درخواست جستجو

قبل از جستجو در گوگل ازخود ابتدا بپرسید: آیا من دنبال یک مورد واقعی و ثابت هستم؟ مانند، جستجوی پایتخت یک کشور کجاست؟ در همه جای دنیا جواب این مدل واقعیتهای ثابت مشخص است. ولی اگر کمی سوال را پیچیده کرده مانند "درگیری دو کشور مشخص برای چیست؟" شما دیگه دنبال یک جواب ثابت نیستید، شما اطلاعاتی می خواهید که پیچیده‎تر و ریزبینانه‎تره باشد. و برای رسیدن به این دانش، شما باید ۱۰ یا ۲۰ یا ۱۰۰ مدل حقیقت را بررسی نمائید و درستی آنها را قبول کرده و بگویید، "آره، همۀ اینها درسته."  اما ارزشگذاری اینکه من چه کسی هستم؟ پیر یا جوان، سفید یا سیاه و ... متفاوت است و در اینجا ما به انسان تبدیل می شویم و مباحثی را ایجاد کرده تا به نتایجی برسیم و حقایقی را فیلتر کنیم. بالاخره به دانش واقعی برسیم. دانشی که برای رسیدن به آن یک موتور جستجو کمک خیلی کمی می کند. 

چرا رسیدن به یک دانش واقعی، ناب و عملی انقدر سخته است؟ چند موضوع  ساده را به عنوان مثال جستجو میکنیم: "میشل اوباما" بانوی اول ایالات متحده، آنچه در قسمت عکس ها مشاهده میکنید، فقط عکس های میشل اوباما بوده و ظاهرا همه چیز خوب و نتیجه مناسبی برای جستجو است. ساده است گوگل برای عکس ها بیشتر دو مورد را بررسی می کند، توضیح زیر عکس ها با واژه جستجو شده، دیگری نام فایل آپلود شده در سایت مانند MichelleObama.jpeg متناسب است؟ اما میشل اوباما در سال ۲۰۰۹، قربانی یک کمپین نژادپرستانه شد، عکسی در اینترنت گسترده پخش شد و چهره وی به صورت میمون درست شده بود. خیلی هدفمندانه و برای توهین به وی این عکس را افراد منتشر کرده بودند تا دیده شود. بنابراین در توضیحات و نام فایل عکس از نام میشل اوباما استفاده کرده بودند. زیبایی آنجاست که گوگل در هر روز و ساعات به سنجش سایت ها میپردازد و در این مورد متوجه قضیه نژاد پرستی شده و دریافت که این نتیجه جستجو خوب و مناسب نیست بنابراین آن را با نوشتن یکسری کدها و بصورت دستی از نتایج حذف کرد. 

چرا از گوگل استفاده می کنید؟, جهت گیری های پشت نتایج جستجوی شما

بنظر ایده گوگل بد نبود. بعد از چند سال، "آندرس برینگ بریویک" بیشترین اسم جستجو گوگل شد. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱، یه روز وحشتناک در تاریخ نروژ است. این مرد تروریست، چندین ساختمان دولتی را منفجر کرد و به گروهی از کودکان تیرانداری می‎کند. در این روز نزدیک به 80 نفر کشته شدند. این حرکت تروریستی در واقع 3 مرحله داشت: انفجار ساختمانها، شلیک به آن بچه‎ها و منتظر ماند تا همه مردم جهان وی را در گوگل جستجوکنند. وی هر سه مرحله را به خوبی انجام داد. 

کسی که این موضوع را به سرعت متوجه شد، یک طراح وب سوئدی بود، یک متخصص بهینه‎ساز وب در استکهلم، به نام Nikke Lindqvist. این متخصص به همه گفت: "اگر چیزی باشد که این شخص همین الان آن را بخواهد، کنترل وجهه شخصیش هست. بگذارید اگر می‎توانیم او را خراب کنیم، بگذارید اعتراض خود را نسبت به اعمالش بیان کنیم." این چطور امکان پذیر بود؟

وی به همه خوانندگانش در سایت و فیسبوک خودش اعلام کرد: در اینترنت تصاویر کثافت کاری سگ در پیاده روها را پیدا و در سایتها و بلاگها انتشار نمائید. از نوشتن نام این تروریست در عنوان و نام فایل تصویر "Breivik.jpeg" اطمینان حاصل کنید. به گوگل خواهیم فهماند که این تصویر یک تروریست است. این کمپین آندرس برینگ بریویک بعد از کمپین میش اوباما جواب داد. اینبار گوگل مداخله نکرد.

اینجا گویی ارزیابی شخص اتفاق افتاده است. بخاطر بسپارید که پشت هر الگوریتمی همیشه یک شخصی هست. شخصی با یک سری اعتقادات فردی که هیچ کدی توان حذف کردن آن را ندارد. 

پیام Andreas Ekström نه تنها برای گوگل بلکه برای تمام افراد: تمایلات خود را مشخص کرده و بدانید که یک انسان هستید و متعاقبا مسئولیتش را بر عهده دارید. ما پیوند انسانیت و فناوری را محکمتر از همیشه میکنیم، برای داشتن جستجویی بدون جهت‎گیری و پاک.
 

category: 
وبلاگ
میزبان صدای گرم شما هستیم... برای مشاوره در زمینه‌های طراحی و بهینه سازی با ما تماس بگیرید
۰۲۱-۶۵۲۳۵۸۸۶